vrijdag, 8 november 2024

Onderwijs

Wij willen dat elk kind dicht bij huis naar school kan en dat scholen een afspiegeling zijn van de buurt. Ouders houden hun keuzevrijheid, en waar nodig voeren we eerlijke voorrangsregels in. Scholen zien wij als het kloppende hart van de gemeenschap en als sterke middelen om armoede en ongelijkheid te bestrijden. Door ‘Brede Scholen’ te bevorderen en schoolgebouwen multifunctioneel in te zetten, geven we kinderen de kans om hun talenten verder te ontwikkelen en verlagen we drempels voor kwetsbare groepen. We ondersteunen gezinnen met schoolkosten, zorgen voor integratie van nieuwkomers, en bieden extra aandacht aan leerlingen in het buitengewoon onderwijs. We zetten in op schoolpoortwerkers, gratis menstruatieproducten en gezonde leeromgevingen om elk kind een eerlijke kans te geven. Voor jongeren in het hoger onderwijs bieden we stageplaatsen en studeerplekken. 

Samen bouwen we aan een toekomst waarin alle jongeren kunnen groeien en bloeien.

  1. Dichtbij naar school. Elk kind kan in de buurt naar school en dat scholen zijn een goede afspiegeling van de buurt. We garanderen de keuzevrijheid van de ouders voor een bepaald onderwijsnet en informeren ouders over het volledige aanbod. Als blijkt dat bepaalde scholen, ondanks de spreiding over de deelgemeenten, overbevraagd zijn, dan zijn er voorrangsregels nodig. Kinderen uit hetzelfde gezin moeten altijd naar dezelfde school kunnen gaan.
  2. Scholen als buurtverbinders. Scholen zijn zoveel meer dan onderwijs. De school is het kloppende hart van de buurt. Ze zijn meer dan alleen onderwijsinstellingen; ze vormen het hart van de gemeenschap waar bewoners van alle leeftijden samenkomen. Jong en oud ontplooien hun talenten, waardoor scholen cruciale hefbomen vormen tegen armoede en ongelijkheid. Om een school te laten groeien tot een brede en inclusieve omgeving, is samenwerking met verenigingen, buurtinitiatieven en het lokale beleid van onschatbare waarde. Door ‘Brede Scholen’ te bevorderen, krijgen kinderen de kans om buiten schooltijd hun vaardigheden verder te ontwikkelen, waardoor drempels voor kwetsbare kinderen worden verlaagd. Het optimaliseren van infrastructuur voor multifunctioneel gebruik, zoals cultuur, kinderopvang en verenigingsactiviteiten, is daarbij van essentieel belang. Bij nieuwbouwprojecten en renovaties moeten ruimtes optimaal gedeeld kunnen worden met diverse partners, zodat de impact en het gebruik van de infrastructuur gemaximaliseerd worden.
  3. Hulp bij de schoolfactuur. We werken samen met de scholen om gezinnen te ondersteunen waar er problemen zijn om de schoolfactuur te betalen. 
  4. Integratie van nieuwkomers. De OKAN klassen worden bekendgemaakt met het vrijetijdsaanbod van de gemeente. We voorzien buddy’s voor de nieuwkomers om zich te integreren in het socio-culturele leven.
  5. Buitengewone aandacht voor buitengewoon onderwijs. We betrekken onze scholen voor Buitengewoon Onderwijs bij projecten en initiatieven die we als lokaal bestuur organiseren. Leerlingen met een beperking of specifieke leernoden worden betrokken bij projecten zoals de inrichting van het speeltuintje in de buurt van hun school.
  6. Zorg op school en aan de schoolpoort. Om snel verontrustende of kwetsbare situaties bij kinderen te signaleren en aan te pakken, nemen we diverse maatregelen. We kiezen voor schoolpoortwerkers, die samenwerken met ervaringsdeskundigen en brugfiguren. Dankzij hun expertise kunnen zij snel in gesprek gaan met jongeren en ouders om gezamenlijk oplossingen te vinden. Financiële steun hiervoor wordt voorzien via het plan samenleven. Daarnaast stellen we een schoolagent aan als vast aanspreekpunt tussen de politie en de scholen, om de veiligheid te waarborgen en vertrouwen op te bouwen. We stimuleren ook een goede samenwerking met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) en ondersteunen de aanwezigheid van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) met zitdagen op scholen. Zo willen we vroegtijdig schoolverlaten voorkomen en de uitstroom zonder kwalificatie verminderen.
  7. Strijd tegen menstruatie-armoede. We installeren menstruatiekastjes in de toiletten van alle secundaire scholen. We bekijken ook om er vraag is om deze ook te voorzien in sportcentra, muziekschool, gemeenschapszalen etc. Door gratis maandverband en tampons aan te bieden, bestrijden we de menstruatiearmoede. Eén op de acht meisjes tussen 12 en 25 jaar kan die producten namelijk niet betalen.
  8. Een gezonde leeromgeving. Goed onderwijsbeleid draagt bij aan het welzijn van kinderen en biedt eerlijke kansen voor iedereen. We streven naar een gezonde leeromgeving met groene speelplaatsen en gezonde, smakelijke voeding. We zetten samen met de scholen in op het bestrijden van de lege boterhamdozen, zodat elk kind in optimale omstandigheden kan leren, groeien en zich ontplooien. 
  9. Vroegtijdige schoolverlaters voorkomen. Jongeren hebben het niet altijd gemakkelijk. Bijna 6% van de leerlingen verlaat in Deinze het onderwijs zonder een diploma. Deze drop-out is zeer hoog bij de jongeren met een niet Belgische nationaliteit. Meer dan 1 op 3 van de niet-Belgen verlaat de school zonder diploma. Enkel door een intensieve samenwerking kunnen we erin slagen om deze jongeren een plekje te geven.
  10. Steun voor studenten. We ondersteunen de Deinse jongeren die studeren in het hoger onderwijs door het aanbieden van stageplaatsen in de gemeentelijke diensten, het organiseren van bloklocaties en het permanent ter beschikking stellen van ruimtes met een goede internetverbinding voor het afleggen van examen die online georganiseerd worden.