Bij Groen & Vooruit zetten we in op flexibele dienstverlening, zowel online als fysiek, zodat iedereen kan kiezen wat het beste past: een uitgebreid e-loket of een persoonlijke afspraak. We begrijpen dat niet iedereen digitaal vaardig is, daarom investeren we in digibuddies die inwoners helpen hun weg te vinden in de digitale wereld en zo niemand achterblijft.
In onze tripolaire stad brengen we de fysieke dienstverlening dichter bij huis, met servicepunten in Deinze, Nevele en Landegem, en een wekelijkse basisdienstverlening in andere deelgemeenten. We pakken onderbescherming aan door drempels te verlagen en het automatisch toekennen van rechten te bevorderen, zodat kwetsbare inwoners beter worden ondersteund. Ook zorgen we ervoor dat bankautomaten en kantoren dichtbij blijven, door samen te werken met banken en initiatieven zoals Batopin, zodat iedereen gemakkelijk toegang heeft tot contant geld.
- Flexibele dienstverlening: online en fysiek. Sommige inwoners regelen liever alles online, anderen geven de voorkeur aan een fysieke afspraak. Daarom bieden we een aanbod op maat: een uitgebreid e-loket gecombineerd met fysieke dienstverlening. Het blijft altijd mogelijk om een afspraak te maken voor persoonlijk contact.
- Digibuddies. We erkennen dat veel zaken zich online afspelen, maar veel inwoners hebben geen toegang tot of vinden moeilijk hun weg in de digitale wereld. Daarom investeren we volop in het begeleiden van deze stadsgenoten. We bekijken samen met hen hoe we dit best organiseren. Omdat de digitalisering steeds sneller gaat, zetten we sterk in op het digitaal vaardig maken van onze inwoners. We werken met digibuddies via makkelijk instapbare initiatieven.
- Fysieke dienstverlening in de tripolaire stad. We brengen de dienstverlening vanuit de stad naar de 3 dichtstbevolkte gebieden: De Leiespiegel in Deinze, het gemeentehuis in Nevele en de bibliotheek van Landegem. In de andere deelgemeenten voorzien we eenmaal per week basisdienstverlening.
- Onderbescherming aanpakken. Veel inwoners in kwetsbare situaties zijn niet goed op de hoogte van sociale voordelen waar ze recht op hebben. We willen deze onderbescherming verminderen. Daarom verlagen we drempels voor mensen in armoede, ouderen, mensen met een beperking, nieuwkomers, … zodat ze gemakkelijker naar het sociaal huis kunnen komen. We automatiseren ook het toekennen van rechten en tegemoetkomingen.
- Bankautomaten dichtbij. Bankkantoren en geldautomaten houden we dicht bij onze inwoners. We gaan het gesprek aan met banken die uit onze stad dreigen te verdwijnen en werken samen met Batopin om ervoor te zorgen dat er voldoende automaten zijn waar onze inwoners terechtkunnen.